Nachttrein en Vliegreis

24 februari 2017 - Bangkok, Thailand

Rond 13.00 vertrokken we richting de Mae Haed Pier voor de boottocht naar Chumphon, of was het toch 'Chumporn' zoals op onze boarding-sticker stond?! We hadden voldoende tijd om een laatste verse jonge kokosnoot en een mango shake naar binnen te slaan. De lekkerste van de vakantie, volgens Eric.
​Op de boot namen we plaats op het bovendek, zodat we nog volop konden genieten van de Thaise zon.
​18.00 waren we in Chumphon. Daar begon het lange wachten op de nachttrein die om 2 over 12 zou vertrekken. In Chumphon zelf was weinig te beleven. we hebben wat gewandeld door de stad en over de avondmarkt. Daarna aten we iets in een eettent dichtbij het station. Onze bestelling werd opgenomen door een schattig Thais jongetje van een jaar of 10. We probeerden te vergeefs een Pad Tai te bestellen. Uiteindelijk hebben we maar iets aangewezen op de menukaart.

​De rest van de avond hebben we doorgebracht op het station tussen een aantal slapende daklozen en een enkele rat. Tot overmaat van ramp had onze nachttrein ook nog een half uur vertraging. We moesten er nog flink de speurt inzetten, want onze slaapcoupé bleek helemaal voorin de lange trein te zijn. En daar bleek onze coupé bezet te zijn! De conducteur bekeek bezorgd onze kaartjes. "Ohh, but your ticket is for 23 february, and today it's 24 february!" Geschokt probeerde ik nog in te brengen de tijd op de ticket maar 2 minuten ná 23 februari was. Zinloos natuurlijk... "You have to buy a new ticket", zei de conducteur met spijt in zijn stem.
​Dus gingen we in een rap tempo naar het loket. De vrouw achter het loket was eerst verbaasd dat onze tickets niet geldig bleken. Daarna begon ze via de telefoon zenuwachtig te overleggen en zocht in de computer naar nieuwe plekken. Die bleken er te zijn. De tickets werden uitgedraaid. Dit alles nam zo'n 10 minuten in beslag. De trein was nog steeds niet vertrokken! Dus konden we voorzien van nieuwe tickets opnieuw op zoek naar onze plek voor de nacht. De trein had gewoon op ons gewacht! Onze opluchting was groot. De vriendelijke conducteur verbouwde onze coupé om tot slaapplekken. Het zachtjes schudden van de trein zorgde ervoor dat we die nacht heerlijk sliepen.
​Rond half 10 kwam de nachttrein aan in Bangkok. De rugzakken lieten we achter in een opslagdepot en vertrokken richting China Town. In de middag bezochten we het Jim Thompson House, een Amerikaanse architect en zakenman die handelde in Thaise zijde.
​Ons hotel was in de buurt van het vliegveld. Een luxe hotel met zwembad middenin een arme wijk met woningen van golfplaat. Dat voelde vreemd en ongepast.

​Om half 5 's nachts werden we afgezet bij de luchthaven. De rij richting paspoortcontrole was gigantisch. Er was geen tijd over om te shoppen, we  konden direct instappen. De vliegreis naar Nederland ging voorspoedig. De tijd leek snel te gaan dankzij onze e-readers en een paar leuke films.
​Keurig op tijd landden we op Schiphol. Een laatste ritje met de trein en tram. Onze vakantie zit er op. Helaas!